woensdag 5 juni 2013

Taormina dag 6

Hallo iedereen,
 Nu is het al maandag 3 juni, voor vandaag dachten we om naar Castelmola te gaan, een prachtig Middeleeuws getint bergdorpje op 5 km van Taormina, op een hoogte van 550 meter en beschermd door een kasteel.
We namen de bus op het Piazza S Pancrazio, we waren er zo te zien niet alleen, via een slingerende weg met haarspeldbochten kwamen we aan op de parking, autoverkeer is in het oude centrum verboden, de taxi's en inwoners kunnen tot op het plein rijden, er was een begrafenis en de kist werd door de mannen door de kleine steegjes gedragen tot op het plein.
Het dorpje is op een rots gebouwd, er moesten natuurlijk weer eerst wat treden gedaan worden, eens die gedaan nog een stukje klimmen, wat was ik blij dat ik iets kon gaan drinken op de Piazzetta di S.Antonio bij café San Giorgio wat bekend staat voor de vino alla mandorla( amandelwijn) maar daar was het nog ietsje te vroeg voor.
Het pleintje biedt  een prachtig panoramisch uitzicht, het dorpje is een doolhof van smalle, pittoresk geplaveide straatjes, alle huizen zijn van natuursteen en nieuwbouw is verboden, je hebt een prachtig zicht over de omgeving en de Etna.
Vanaf de ruïne is het uitzicht nog mooier maar dit was nu gesloten wegens werken, nu weet ik niet of dat poortje dat ik me herinner hier was of in Forza d'Agro, ik zelf kan me niet veel meer herinneren van toen we 34 jaar geleden daar waren.
Rond de charmante Piazzetta del Duomo ligt een wirwar van straatjes, daar had je een prachtig zicht op de Etna, nu van de andere kant gezien zodat de wolkjes er niet voor kwamen.
Na onze wandeling hebben we op het terras bij café San Giorgio, een lekkere frisse Vino alla Mandorla gedronken en lekker dat dit was, ook kregen we er nog een soort amandelkoek bij.
Naar beneden gaan ging veel beter dan omhoog, en de bus was er zelfs voor de aangeduide tijd daar!!!, wel wat anders dan in België.
Eens beneden ging ons buikje weer rommelen en dus richting " Le Botte " weer, deze keer gingen we eens geen pizza eten want we hadden beide niet zo veel honger, zal zeker door die lekkere dessertwijn zijn denk ik, dus misschien beter een aantal flessen van meenemen dan eten we misschien niet zo veel !!!
Robert nam een lekkere Ravioli van artisjokken en ik sardines op Siciliaanse wijze, het was niet hetgeen ik dacht dat het zou zijn, maar het was heel lekker, de sardines waren gevuld met verschillende zaken en zag er ook mooi uit.
We kregen deze keer een likeurtje van kaneel, ik moet niet vertellen zeker dat het weer lekker was
Wat heeft het allemaal gesmaakt zeg, en als afsluiter weer een ander ijsje, ik Tiramisu en Robert rozijnen met rum, tot hiertoe vind ik de amareto nog het beste.
Nadien weer even op het zonneterras genoten en moe en voldaan het bedje in.
Nu gaan we enkele dagen rust nemen want mijn rug begint zo een beetje op te zetten, wat op het zonneterras en wat kuieren in de hoofdstraat, hier en daar een terrasje meepakken, binnen enkele dagen  gaan we dan naar Forza d'Agro.
Gr Rita & Robert

Geen opmerkingen:

Een reactie posten